پیشنهاد سردبیر

دستورالعمل کیفیت اخذ و نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری بر روی کالاهای در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ابلاغ شد.

ابلاغ دستورالعمل نصب شناسه رهگیری بر کالاهای سازمان فروش اموال تملیکی

به گزارش قدس آنلاین، به استناد تبصره (۱) ماده (۲) آئین نامه اجرایی مواد (۵۵) و (۵۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ و بر اساس پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، دستورالعمل «کیفیت اخذ و نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری بر روی کالاهای در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی» در (۷) ماده و (۴) تبصره به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ شد.

دستورالعمل کیفیت اخذ و نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری بر روی کالاهای در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی
ماده ۱ در این دستورالعمل، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌‏روند:

الف) قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی آن

ب) ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع ماده (۳) قانون

ج) وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

د) سازمان: سازمان جمع‌‏آوری و فروش اموال تملیکی

ماده ۲- سازمان با توجه به وظایف و تکالیف محوله در راستای تعیین تکلیف کالاهای در اختیار با رعایت تبصره (۱) ماده (۲) آئین‌نامه اجرایی مواد (۵۵) و (۵۶) قانون، در اخذ و نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری مطابق این دستورالعمل اقدام می‌کند.

ماده ۳- وزارت صمت مکلف است اطلاعات کامل مربوط به شناسنامه کالا از جمله طبقه‌بندی، سرفصل‌ها و عناصر توصیفی را بر اساس شناسه کالا به صورت مستقیم و برخط از طریق وب سرویس در اختیار سازمان قرار دهد.

ماده ۴- با توجه به احتمال نقص در اطلاعات برخی کالاهای در اختیار سازمان، وزارت صمت موظف است با همکاری سازمان و دستگاه‌های ذی‌ربط، امکان اخذ شناسه کالا برای کالاهای دارای نقص در اقلام اطلاعاتی مبتنی بر مقتضیات سازمان و نیاز اطلاعاتی سامانه‌های موضوع مواد ۵ و ۶ قانون را فراهم نماید. شناسه فوق صرفاً تا قبل از فروش قابل اعتبار است. سازمان پس از اخذ این شناسه مراتب را جهت بررسی‌های فنی به وزارت صمت اعلام کند.

تبصره ۱- به منظور فروش کالاهای موضوع این ماده سازمان مراتب را از وزارت صمت استعلام می‌نماید. چنانچه شناسه صادره از وزارت صمت در زمان فروش مورد تأیید باشد؛ فروش با رعایت سایر مقررات با شناسه فوق یا شناسه اعلامی از وزارت صمت انجام می‌شود.

تبصره ۲- در خصوص کالاهایی که در زنجیره فروش داخلی قرار نمی‌گیرد یا به دلیل محدودیت و یا ممنوعیت واردات کالا امکان صدور شناسه کالا وجود ندارد، شناسه عمومی اخذ شده از سامانه جامع تجارت کفایت می‌کند. شناسه عمومی موضوع این دستورالعمل قابلیت استناد به عنوان شناسه کالا در سطح عرضه خرده فروشی را ندارد.

تبصره ۳- وزارت صمت موظف است در قالب کارگروه‌های موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده (۱۳) قانون، پس از اخذ نظر و موافقت سازمان نسبت به تعیین حداقل فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز جهت صدور شناسه کالای موضوع این ماده و همچنین چگونگی اخذ آن توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اقدام شود.

تبصره ۴- سازمان موظف است اولویت‌های خود را به منظور طرح در کارگروه‌های مذکور مستمرا به وزارت صمت اعلام کند. وزارت مذکور موظف است ظرف حداکثر مدت یک‌ماه با رعایت تبصره (۳) اقدام شود.

ماده ۵- با توجه به گستردگی کالاهای در اختیار سازمان و به منظور تکمیل اطلاعات سامانه در زیرگروه‌های کالایی، امکان اخذ شناسه رهگیری برای کالاهای در اختیار سازمان مستقیماً از طریق سامانه جامع تجارت فراهم شود. وزارت صمت موظف است شناسه رهگیری متناسب با نیاز سازمان را توسط سامانه جامع تجارت تولید و در اختیار سازمان قرار دهد.

ماده ۶ - سازمان مکلف است با همکاری وزارت صمت امکان برگزاری دوره‌های آموزشی برای استان‌ها و کاربران تخصصی را به منظور آشنایی با ساختار شناسه کالا و شناسه رهگیری و چگونگی احصا و درج آن در سامانه‌های مرتبط را فراهم آورد.

ماده ۷- در صورت بروز اختلاف در کیفیت اجرای این دستورالعمل، تصمیمات دبیرخانه ستاد برای دستگاه‌های موضوع این دستورالعمل لازم‌الاجرا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.